........

........

Sunday, September 9, 2012

[ NOVEL ]




hello you guys ! lama tak update blog. amacam? hehe. puasa dah lepas, raya dah lepas, merdeka day pun dah lepas. opssss... exam tak lepas ag la.. :( hehehe. ermm, nak buat ape ek? actually kyra just nk post novel yg kyra baru buat. tapi tak habis lagi. takpe, korg baca dulu ape yg ada ok? hehe. tajuk novel ni pn kyra xtahu nak letak ape. alaa... korg baca jela.. hehehe. jom....


.........................................................................


“Anis !”
“ Oh, mak engkau jatuh tergolek !” Anis terkejut dengan sergahan itu. Anis mengucap di dalam hati. Namun di sudut hatinya memaki hamun manusia yang membuatnya terkejut sehingga melatah. Kedengaran suara itu mengekek ketawa. Anis memberi jelingan yang amat tajam buat manusia itu. Segera buku di tangan dihempas ke atas kepala manusia tersebut.
“Woi, sakitlah bangang!” Anis tersenyum puas.
“ Tulah kau Adam. Suka sangat kan nak kejutkan aku. Malu kot melatah depan orang ramai. Hah, sekarang ambik kau. Padan muka!” sekali lagi buku itu mengenai kepala Adam. Adam segera menggosok kepalanya yang sakit.
“Sakit la Anis.” Adam buat muka merajuk. Siap dengan mulut muncungnya lagi. Anis ketawa.
“Buruk la muka kau! Nak merajuk konon. Macam pondan!” Adam buat muka sedih. Sekali lagi Anis ketawa. Lucu dengan perangai kawan baiknya yang tak ubah macam kanak-kanak. Walaupun kadang kala kehadiran Adam menyakitkan hatinya, namun wajah itulah yang membuat hari-harinya ceria.
“Alaa.. jangan la merajuk. Kau ni. Macam tak biasa dengan aku. Tak macho la Adam. Meh sini aku gosok kepala kau yang sakit tu. Ala bucuk bucuk.  Sayang jangan marah ek?” Adam segera mengelak sebelum tangan Anis mencapai kepalanya.
“Geli lah kau sayang-sayangkan aku! Euww ! “ Adam buat muka gediknya. Anis tersenyum tawar. Jauh di sudut hatinya, terasa dengan kata-kata Adam. Andai Adam mengetahui apa yang terbuku dihatinya, apakah Adam masih melayaninya seperti selalu? ‘Ahh, biarlah itu semua terpendam dihatiku saja’. Detik hati Anis. Anis segera menukar topik sebelum perasaan itu mula menyelubungi dirinya.
“Kita jalan-jalan hari ini nak tak? Aku boring la. Aku tak ada kelas hari ni.” Anis menguak anak rambutnya yang terjuntai di dahi. Menanti jawapan dari jejaka idaman.
“Entahlah. Tengoklah dulu. Aku malas la nak jalan-jalan dengan singa. Bahaya beb!”
“Adam!”
Adam segera lari sebelum sempat Anis hendak memukulnya lagi. Anis segera mengejar Adam. Pelajar yang lain cuma tersenyum dengan gelagat mereka berdua yang sudah sedia maklum akan perangai Anis dan Adam. Pasangan kawan sejak semester pertama lagi. Ramai yang salah anggap akan hubungan mereka apabila melihat keakraban mereka berdua. Mana tak nya. Di mana ada Adam, di situ ada Anis. Begitu juga sebaliknya. Macam belangkas. Tapi tiap kali berjumpa, ada saja perkara yang akan dibalahkan mereka berdua sehingga kadang-kadang membuatkan prof di university mereka naik pening. Perkenalan mereka dulu pun bermula daripada perbalahan juga. 



to be continue......




 nota kaki : nah, cukup la sampai sini je dulu. ikuti sambungan novel ini nanti ok ! :)




No comments: